Imiteren of inspireren?

De cijfers liegen er niet om. In het eerste kwartaal van 2013 moesten 105 kledingzaken de deuren sluiten. Dat is een stijging van 75 procent ten opzichte van vorig jaar. Tot zo ver het slechte nieuws. Zinvoller is het om te kijken naar wie de crisis wél overleven. Het lijkt erop dat dit winkels zijn die iets extra’s bieden. Een personal touch, een totaalthema; een mix van kleding, meubels en eten.

graanmarkt13_front

In Antwerpen hebben ze dat goed begrepen. Graanmarkt 13 herbergt zowel een winkel als een restaurant als een galerie. Maar de oorspronkelijke woonfunctie is volledig intact gebleven. Daardoor voelt het alsof je op bezoek bent bij de eigenaren, lse Cornelissens en art director Bob Verhelst. Je kunt hier op adem komen, van kunst genieten, heerlijk eten of designer’s kleding aanschaffen.

Graanmarkt 13, Antwerpen

Sissy Boy

Diverse artikelgroepen bij elkaar zetten werkt ook heel goed. Dat zien we bij het succesvolle Antropologie uit Londen. Dameskleding, (interieur)accessoires en huishoudelijke artikelen onder één dak. Sissy Boy heeft dat min of meer geadopteerd met de toevoeging Homeland. In sommige filialen (Amsterdam KNSM, Heemstede en Tilburg) kun je zelfs ontbijten: SB Dagelijks.

SB Dagelijks

Het lijkt een goed idee, zo’n totaalconcept van shoppen, slenteren en  smullen. De winkel als ontmoetingsplek, zoals bij Harvest and Company. En het kan ook in het klein. Zo ken ik het voorbeeld van een bloembinderij annex lunchroom in Elst. Geeft een instant huiskamergevoel – en je kunt er nog bloemen kopen ook.

Wees authentiek

Maar wees authentiek. Het werkt alleen als je je eigen passie volgt. Laat je inspireren, ga niet kopiëren. Daar prikken consumenten ogenblikkelijk doorheen.

Vertel je eigen verhaal, geef een strikt persoonlijke voorstelling. En ga eens langs bij een aantal bestaande winkels. Maar pas op voor imiteren: laat je inspireren!