De inspiratie ligt – letterlijk – op straat

Januari zit in retailland traditiegetrouw bomvol inspiratie. Modebeurzen, meubelbeurzen, de eerste nieuwe collecties. Vanzelfsprekend zijn deze evenementen must-see’s op het gebied van modellen, kleuren en trends. Maar het allergrootste cliché is natuurlijk ook waar: de meeste inspiratie ligt nog steeds op straat.

Binnenstad

De afgelopen weken mocht ik modesteden Florence (Pitti Uomo) en Berlijn (Bread & Butter) professioneel bezoeken. Na gedane zaken blijft het een weldaad voor het oog om even de binnenstad te verkennen, op zoek naar originele ideeën en innovatieve vondsten. Via Twitter en Facebook heb ik de fijnste met jullie gedeeld.

Behalve van beurzen en vakbladen valt er van elk bezoek aan steden of dorpen altijd wel iets te leren, iets dat opvalt in positieve of negatieve zin. En alles is bruikbaar als verrassend, nieuw referentiekader.

Straatjutten

Want inspiratie kun je overal vinden, zien en ervaren. Zelf word ik heel warm van de blogs van fotograaf/filmmaker Joost Ooijman en straatjutter Richard Stomp.

Ik citeer: “99 procent van de mensen mist 99 procent van de kansen en ideeën die zich dagelijks aan hen voordoen. Ze lopen in gedachten verzonken op hun doel af en missen de bijzondere dingen om hen heen. Straatjutten leert je beter kijken en dat wat je ontdekt te vertalen naar kansen en ideeën voor je eigen werk.”

Hogere wiskunde

Inspiratie te over, maar de hamvraag blijft: wat doe je ermee? Wat kan een ondernemer er in de praktijk mee: hoe zet hij al deze inspiratie om voor zijn winkel, etalage en VM? Hoe gebruikt een retailer opgedane inspiratie om telkens net weer even iets beter voor de dag te kunnen komen, authentiek te zijn en vooral zichzelf (en dus herkenbaar) te blijven voor zijn klanten?

Is dat hogere wiskunde of volstaat een aantal basisregels? Volgens mij geldt hier de wet 1 + 1 = 3.

Giga wasstraat

Florence27 Wasstraat Luisa

Aan de Via Roma 19 in Florence zetelt het modewalhalla Luisa. Elk jaar verzint het VM-team een nieuwe eyecatcher voor de etalage ten tijde van de Pitti Uomo. Wat mij betreft heeft het team zichzelf dit jaar overtroffen door het pand volledig aan te kleden als een zachtroze giga wasstraat, compleet met zijborstels voor de ramen en droogtextiel bij de ingang. Stroboscopisch licht en bijpassende opzwepende muziek maakten het plaatje af.

Kwestie van een alledaags gebruiksvoorwerp op een verrassende manier toepassen. Het vergt een bepaalde twist of mind, maar garandeert stopkracht en ‘aha-effect’.

Ik nodig alle retailers dan ook van harte uit hun straatjuttersbril  eens op te zetten. Het kost wat oefening, maar iedereen kan het. Wat een fijne ontdekkingen zult u doen! Ik hoor ze graag van u. En met plezier blijf ik de mijne delen.