Beleving, het nieuwe toverwoord?

Marktkooplui zijn visual merchandisers pur sang. Met veel plezier sla ik hun VM-activiteiten gade. Fraai uitgestald fruit, glimmend opgepoetste paprika’s, uitnodigend stukjes kerstbrood op een schaal. Retailers kunnen op de markt veel leren.

“Als ik niks zie, ben ik zo uitgekeken,” is een van mijn favoriete uitspraken. En zo is het dan ook precies. In een marktkraam of een winkel moet wel iets gebeuren. Noem het shopping entertainment, noem het winkelbeleving. Beleving lijkt trouwens wel het nieuwe toverwoord in ons vak. Maar hoe geef je beleving handen en voeten? Hoe zet je beleving effectief in voor jouw handel?

Run of fun?

Mensen hebben zintuigen. En die laten zich graag prikkelen. Bakkers,  slagers of de marktkooplui van hierboven krijgen geur en smaak gratis. Fashion retailers moeten wat meer hun best doen om de zintuigen van hun klanten te bereiken. Maar dan moet je wel weten wat je klanten willen. Zijn het runshoppers of funshoppers? Komen ze boodschappen doen of winkelen? Wie de ene dag haast heeft en zo snel en efficiënt mogelijk wil scoren, neemt de volgende dag misschien wel uitgebreid de tijd om een feestjurk of kerstcadeau uit te zoeken. Op welk moment bedien je welke klant?

Belevingsexperts

Kies voor duidelijke zichtlijnen en looppaden in je winkel. Zorg dat je routing duidelijk is en dat wat ze zoeken voor het grijpen ligt. Maar verleid ze vervolgens met iets extra’s. Zodat de runshoppers meer aanschaffen dan ze van plan waren. En de funshoppers worden verleid om impulsaankopen te doen.

Retailers hoeven geen belevingsexperts te zijn. Ze kunnen onmogelijk alles zelf. Sterker nog: met goede service en attente bediening kom je een heel eind. Dat is natuurlijk de basis van goed winkelierschap: oprechte aandacht en interesse voor je klant.

Wie dan nog wat extra investeert in presentatie en beleving, haalt de hoogste rapportcijfers. En een tien met een griffel van de meester.